Whiskey i Asien

De allra flesta av oss tänker på Irland och Skottland när whisky kommer på tal. Detta är inte alls särskilt konstigt då båda länderna har lång tradition av drycken. Faktum är att just namnet whisky härstammar från det skotska språket och betyder livets vatten. För oss svenskar har den skotska, irländska, amerikanska och svenska whiskyn dominerat marknaden under en lång tid. På senare år har dock den asiatiska marknaden börjat blomstra likt ett japanskt körsbärsträd, och det är framförallt japanerna som är framstående på den asiatiska whiskey-marknaden.

Skotsk whiskey som förebild

Om vi backar bandet ett par år, nämligen tillbaka till 1919, så stöter vi på Masataka Taketsuru. En japansk kemist och affärsman som reste till skottland för att lära sig allt om whiskey-branschen. Taketsuru fick en lärlingsplats på Longmorn-destilleriet i Strathspey, och återvände ett år senare tillbaka till hemlandet Japan för att lägga grunden för den japanska whiskyn. Till en början producerades den japanska whiskyn nästan uteslutande för den japanska befolkningen. Det dröjde till 2000-talet innan den japanska whiskyn på allvar gjorde sig igenkänd på den svenska marknaden. Trots de universella hyllningarna är det fortfarande svårt att få tag på japansk whisky i Sverige. De mest välsorterade Systembolagen erbjuder ett blygsamt utbud.

Yamazaki – världens bästa whiskey

Yamazaki

Den respekterade och erkände whiskey-konnässören Jim Murray ger årligen ut boken Jim Murray’s Whisky Bible, där han rankar och analyserar tusentals olika whiskey-märken och sorter. När Murray släppte upplagan för whiskey-året 2015, så toppade den Japanska whiskyn Yamazaki Single Malt Sherry Cask 2013 listan med 97,5 poäng av 100 möjliga. Whiskyn, som är lagrad mellan 12 till 15 år, har en alkoholhalt på 48%. Noterbart är att lagringen skett i fat som använts för att tillverka sherry. Detta har i sin tur gett whiskyn en nötig, tjock och torr smak, enligt Murray.

Inte bara japansk whiskey

Trots att det är japanerna som dominerar den asiatiska whisky-scenen, så finns det fler aktörer som erbjuder god whiskey. Indonesien, Bhutan, Taiwan och Indien är exempel på länder som tillverkar whiskey. De två sistnämnda riktigt bra sådan. Ett framstående märke är det indiska Paul John. Precis som den japanska whiskyn inspirerats av den skotska så går indierna i samma fotspår. Mellan 1858 och 1947 var indien en brittisk koloni, detta har självklart satt sina spår i den indiska kulturen, likväl den brittiska. Medans britterna anammade den exotiska drycken te, förälskade sig indierna i whiskyn.Efter sin självständighet började indierna själva med att experimentera och producera sin egna whiskey. Däremot dröjde det många årtionden innan de första indiska destillerierna började att leverera sin whisky runt om i världen. Pionjärerna var Amrut, som 2004 lanserade sin whisky med fokus på god kvalité. Amrut satte bollen i rullning och en rad indiska destillerier satsade stort. Tidigare nämnda Paul John, som produceras av destilleriet John Distilleries, hyllas världen över. Märket har bara funnits sedan 2012, och har mer andra ord inte kunnat lagras särskilt länge. Trots detta är märket känt för sin fruktiga och mogna smak med inslag av nougat. Det går att få tag på fem sorter av Paul John i Sverige på Systembolaget, där den billigaste kostar 636 SEK och den dyraste går på 834 SEK.