Johnnie Walker del 1

När vi pratar blende whiskey och storsäljare inom whiskyförsäljningen, då finns det ett namn som sticker ut ur mängden, jämfört med övriga märken, ett namn som så gott som alla whiskydrickare känner till, även om långt ifrån alla gillar att dricka den. Jag syftar så klart på märket Johnnie Walker och deras enorma utbud av blended whisky. Detta är det bästsäljande whiskymärket i världen och nästintill det bästsäljande märket i varje enskilt land. Under 2015 såldes det över 227 miljoner flasking av JW, motsvarande närmare 170 miljoner liter.

Varumärkets historia

Från början var market känt under namnet Walker’s Kilmarnock Whisky. Själva Johnnie Walker märket kommer efter att John “Johnnie” Walker började sälja whisky i sin lanthandel i Ayrshire, Skotland. Märket blev snabbt en popular dryck i regionen men det skulle vara Johns son och sonson, Alexander Walker samt Alexander Walker II som stod för introduceringen och expanderingen av varumärket i resterande delen av landet och sedermera även världen. Under John Walkers tid stod whiskyförsäljningen för 8% av företagets intäkter men efter att sonen tog över, ökade denna siffra från 8% upp till mellan 90-95%!

I England, innan 1860, var det olagligt att sälja blended whiskey så fram tills denna period sålde företaget en rad olika single malt whiskeys, däribland deras egna Walker’s Kilmarnock. Det var först under 1867 som man introducerade Johnnie Walker’s första blended whisky, en whisky som gick under namnet Old Highland Whisky. Det var också under denna period som man introducerade den ikoniska, fyrkantiga flaskan. Detta gjorde att man kunde få plats med fler flaskor på samma yta samtidigt som man förstörde färre flaskor. Man klistrade även dit etiketten på ett sätt som gjorde att man kunde använda större textstorlek och göra den mer lättläst.

Det som verkligen gjorde att företaget framgångar ökade så kraftigt var mycket på grund av att Alex tog kontakt med alla fartygskaptener och gjorde dessa till hans varumärkesagenter, vilket gjorde att han kunde tog skicka sin whiskey så fort ett skepp lämnade hamnen. Det dröjde således inte länge innan hans kända blend fanns tillgänglig över stora delar av världen.

Från 1906 till 1909 så tog barnbarnen George och Alexander II i tu med att utöka produktutbudet och man introducerade nu färger i namnen på dryckerna. Detta slutfördes helt och hållet under 1908 av dåvarande VD:n James Stevenson och under 1909 så döptes då den tidigare Special Old Highland Whiskyn om till Johnnie Walker Red Label samtidigt som den andra varianten, Extra Special Old Highland Whisky fick namnet Johnnie Walker Black Label. I samband med detta tog man även fram företagets slogan, “Born 1820—Still going Strong” samt bilden på mannen som än idag pryder etiketterna på Johnnie Walkers alla olika flaskor, oavsett färg.

Företagets resa sedan dess har involverad flera köp och sammanslagningar av andra företag. Under 1925 slog man ihop företaget med Distillers Company som i sin tur sedan blev köpt av det anrika företaget Guinness under 1986. Elva år efter denna sammanslagning gick Guinness i sin tur ihop med företaget Grand Metropolitan för att då bilda Diageo, som äger verksamheten än idag.